Wednesday, June 4, 2014

لوله مقوایی

لوله مقوایی|تولید لوله مقوایی|شرح لوله مقوایی

مرزبین کاغذ و مقوا مبهم است.گاهی اوقات تفاوت بین کاغذ و مقوا را درضخامت فرآورده می دانند .
همه ورقهایی که ضخامتی بیش از3 میلیمتر دارند را به عنوان مقوا طبقه بندی می کنند اما استثناهای زیادی این تمایز را مبهم کرده است.
معمولا وزن پایه انواع مقوا بیشتراز 150g/m2 است. البته استثناهایی نیزوجود دارد مثل بسیاری از مقواهای روکش و لایه میانی کنگره ای که میتواند وزن پایه کمتراز100g/m2 داشته باشد.
مقوای ساده (لاینربورد) مقوای نسبتاً سبک وزنی است که معمولا به عنوان لایه های بیرونی مقوای کنگره ای و به عنوان بسته بندی مصرف می شود.
سازمان بین المللی استاندارد (ISO) این مرز را وزن پایه (گرماژ) 224(g/m2 ) تعیین کرده است. درنتیجه موادی با وزن پایه بیش از این مقدار مقوا به شمارمی آیند.
سیستم خمیر سازی برای لوله مقوایی :
مقوا ممکن است ساختار یک لایه یا چند لایه داشته باشد.
دررایج ترین سیستم خمیر سازی برای تولید مقوا از دو خط تولیدکرافت برای لایه زیری و لایه رویی استفاده میشود و معروف به کارخانه کرافت دو پختی است.
خمیر لایه پایه تا بازده 55% تا 65% پخته میشود و به صورت لیفی شده و پالایش شده از مخزن دمش بیرون می آید (پالایش غیر داغ ) . سپس آن را شسته و دو باره پالایش می کنند .(ریز چوب زدایی به وسیله پالایش ) و به مخزن ذخیره سازی ماشین کاغذ انتقال می دهند .
خمیر لایه رویی تا بازده 48% تا 50% پخته میشود. در مجاورت مایع داغ با قیمانده لیفی غربال و شسته می شود .با اضافه کردن زده های الک به خط تولید خمیر لایه پایه ، لایه رویی واقعا تمیز می شود . در یک نوآوری جدید فقط از یک خط خمیر سازی استفاده شده و به وسیله یک سیستم الک تفکیک کننده ، تفکیک خمیر پالایش عملی شده است.
بخش تمیز و الیاف کوتاه خمیر جدا شده برای تولید لایه رویی به مصرف می رسد .
به خمیر لایه رویی و زیری پیش از ورود به ماشین پالایش بیش تر داده می شود. پالایش کافی به ویژه برای لایه رویی ضروری است تا مطمئن شویم که ورقه ای با سطح صاف و چاپ پذیر تشکیل شده و لایه کثیف زیری نیز پوشش کامل یافته است.
اولین روش تولید پیوسته مقوای چند لا، استفاده از یک وسیله کاغذ ساز سیلندری بود. این وسیله نخستین بار در سال 1807(برای کاغذ سازی ) به ثبت رسید . اما از سال 1870به بعد بود که تعدادی کاغذ ساز به صورت سری مورد استفاده قرارگرفتند تا کاغذهای چند لایه تولیدکنند . از آن زمان تا کنون ماشین کاغذ سازی چند لای سیلندری انواع مقواها را تولید کرده است.
اگر چه این روش مخارج زیاد دارد اما میتواند مقواهای با کیفیت خوب تولید کند وسرعت تولید زیاد است.
با وجود اصلاحات بزرگ در دهه 1950 در کارخانه های کاغذ سازی تغییرات خاصی در دستگا ها ی سیلندری به وجود نیامد . بعدها پیشرفت و تکامل روشهای تولید مقوای چند لا دوره جدیدی آغاز شده است.
مقوا چند لا :
روشهای آماده سازی ( پالیش ، غربال، تمیز کردن) اساسا مانند روشها در کاغذ سازی است . اما از آنجا که در یک واحد مقوا سازی چند نوع الیاف مختلف وارد می شود ، سیستم تهیه خمیر معمولا کمی پیچیده تر است .
برای تهیه هرکدام از لایه ها یعنی لایه رویی ، لایه بعدی ، لایه های پرکننده و لایه زیرین ممکن است سیستم های متفاوتی مورد نیاز باشد.
لایه ها ممکن است در یک فوردرینیر ، یا یک استوانه کاغذ سازی تولید شوند یا روی چند سری کاغذ ساز (یک نوع یا ترکیبی از چند نوع) ساخته شوند.
معمولاً مقواهای چندلا با استفاده از کاغذ سازهای استوانه ای ( سیلندری) تولید می شوند.اصطلاحهای "کاغذسازی استوانه ای" کاغذسازی خمی و ماشینی چنداستوانه ای غالباً یادآور تولیدفرآورده های مقوای چند لا هستند.
کاغذ های نقش بر جسته ای در تحول و تکامل صنعت مقوا سازی داشته اند.
مزیت اصلی کاغذ سازی چند لایه در این است که امکان استفاده از مواد زائد و پرحجم (عمدتا از کاغذ روزنامه ) در لایه های داخلی ( پرکننده ) مقوا به وجود می آید . یعنی جایی که استحکام کاغذ وجود مواد خارجی (مرکب پوشش و غیره) اهمیت چندانی ندارد.
کارخانه های مقوا سازی عمدتا درنزدیکی شهر به دلیل وجود مواد اولیه وصرفه جویی در هزینه حمل و نقل ساخته می شود.بر خلاف سایر فراورده های کاغذی ، در مقواها ، ضخامت فراورده مشخص میشود نه وزن پایه آن.
ازنظر روش ساخت قبلاً مقواها را به سه دسته تقسیم می کردند :
1- مقواهایی که از به هم چسباندن کاغذهای ارزان قیمت ویا اوراق باطله چاپی ساخته می شد.
2- مقواهایی که با چسباندن کاغذهای خیس از قالب در آمده درست کردند و این نوع مقوا از مقوا از مقوای قبلی به مراتب بهتر است.
3 – مقواها یی که از خمیر ارزان قیمت ، کناره های کاغذ و حتی دم قیچی یا پوشال های زاید چاپخانه درست می کردند.

No comments:

Post a Comment